Communicatietrainingen
We wisselen de hele dag door signalen uit met onze omgeving. Bedoeld en onbedoeld. Maar wat bedoelt de ander nu eigenlijk écht? En welke signalen geef je zelf eigenlijk af? Hoe kan communicatie processen versnellen of ons werk makkelijker maken? Wat zijn de geheimen van het voeren van een lastig gesprek?
In onze communicatietrainingen gaan we uit van de bestaande sterke punten van de cursist. In de training werken we verder met en aan deze communicatieve vaardigheden. Tijdens de training is er veel afwisseling tussen een korte, theoretische inleiding en praktijkoefeningen. Het geleerde wordt dus direct geoefend en is toepasbaar in de werksituatie van de cursist.
Programma
- In de training komen onderwerpen aan de orde als:
- verbale en non-verbale communicatie
- hoe maak je écht contact met de ander
- wat is het verschil tussen luisteren en actief luisteren?
- als er verstoringen ontstaan in de communicatie, waar liggen dan aanknopingspunten voor oplossingen?
- LSD (luisteren, samenvatten, doorvragen)
- soorten gedrag (roos van Leary)
- lastige gesprekken
- volgen en sturen in gesprekken
- Tijdens simulaties met een trainingsacteur wordt er direct geoefend met deze nieuwe communicatieve vaardigheden.
Eén- en meerdaagse trainingen
Bij de meerdaagse programma’s liggen er meestal enkele weken tussen de trainingsbijeenkomsten. In die tijd kunnen de cursisten het geleerde in de praktijk uitproberen. Knelpunten worden dan op de volgende trainingsdag besproken en geoefend. Uiteraard ontwikkelen we graag een programma dat aansluit bij uw organisatie en leerdoelen.